En mor i felten

“Kan jeg ikke godt lĂŠse herhjemme i stedet for? Det er altsĂ„ mega-svĂŠrt at koncentrere sig deroppe.”

Frustreret Êldstedatter; efter en mÄned med den nye skolereform har hun fÄet nok. Synes ogsÄ det er trÊls, at hun ikke har klaret opgaverne, nÄr hun endelig kommer hjem efter den forlÊngede skoledag (og et kort klub-besÞg).

MĂ„ erkende, at fidusen ved heldagsskolen er gĂ„et min nĂŠse forbi. Virker ikke helt sĂ„ gennemtĂŠnkt alligevel? Hvis man spĂž’r mig hurtigt. MĂ„ske der er tale om “bĂžrnesygdomme”, men indtil videre har reformen for vores lille familie ikke resulteret i sĂ„ meget andet end et trist farvel til Noras elskede springgymnastik samt en datter, der nĂŠsten ikke er til at hive ud af sengen om morgenen.

Tilbyder at kigge forbi klassen i nĂŠste cafĂ©-time – sĂ„ jeg har bare en smule basis for evt. fritagelse. TĂžsen bifalder jublende: “Ih, hvor hyggeligt, Mor!”

Tropper op som aftalt i 7. lektion – med termokaffe og roman under armen. Finder frem til 4.c. gennem en horde af unger pĂ„ gangen. Herinde larmer det om muligt endnu mere. Nora zigzagger mig i mĂžde gennem mĂŠngden. Jeg bĂžrster kridtet af en laset kontorstol. SpĂžrger hende, hvor hun vil ha’ mig siddende, men min stemme drukner i postyret. Tasker og jakker svinges omkring. Der grines, skubbes, hoppes, synges. I lidt over et kvarter. LĂŠsning umulig pt. Beder Nora kigge i madkassen, om der ikke skulle vĂŠre en bid tilbage.

Ånder lettet op, da en (for mig ukendt) lĂŠrer trĂŠder ind i lokalet. Jeg gi’r ham hĂ„nden og forklarer, hvorfor jeg er med. “Helt ok”, smiler han og fisker et papir op. Alle er pludselig meget stille og opmĂŠrksomme, da syv pige- og otte drengenavne lĂŠses op. “I mĂ„ godt gĂ„ hjem, nĂ„r I er fĂŠrdige med jeres lektier. Resten skal blive.”

Ragnarok.

“Hvad med mig?” og “Min mor skrev altsĂ„ i morges?” og “Jeg kan altsĂ„ ikke lĂŠse mere!” og “Har du slet ikke hĂžrt fra min far?” og “Min bog er vĂŠk, sĂ„ jeg gĂ„r nu!” og “GĂŠlder det, hvis man har en seddel med?”

LĂŠreren understreger, at al fritagelse skal gĂ„ gennem skolelederen. Han overfaldes af fire bĂžrn, der rĂ„bende insisterer pĂ„, at der mĂ„ vĂŠre sket en fejl, siden de ikke stĂ„r pĂ„ listen – og gĂ„r med dem til kontoret.

Mens han er vĂŠk, forsĂžger nogle af de lĂžsladte at lokke fangerne til flugt: “Kom nuuu!” Et par stykker overtales og skynder sig afsted. Jeg lĂŠgger mĂŠrke til en sammenkrĂžbet dreng i hjĂžrnet ved vasken. Han hulker, sĂ„ kroppen ryster. Da Nora har fundet lĂŠsebogen frem, gĂ„r jeg over til ham. “Hvad sker der med dig, sĂžde?”, forsĂžger jeg men afvises af en tĂ„revĂŠdet hĂ„nd. “SĂ„dan har han vĂŠret lige siden frikvarteret”, siger en kammerat og brager to stole op pĂ„ bordet. Duksen kommer susende og skubber til mine fĂždder med kosten. Nora er den eneste, der sidder pĂ„ sin stol. Helt sikkert kun fordi jeg er med. En pige rĂ„ber til sin far i telefonen (der er pĂ„ medhĂžr), at hun har ondt i hovedet – to andre ligger pĂ„ maven pĂ„ bordet og tegner farvestrĂ„lende blomster. De fniser. Duksen har nu kastet sig over tavlen. Nora fingererer med en hĂ„rtot, der har lĂžsnet sig fra elastiken. Bogen ligger fremme. Her har den ligget fyrre minutter. Mon ikke det er tid at Ă„bne den?

Nu er lĂŠreren tilbage. “Er der nogen, der har brug for hjĂŠlp?”, rĂ„ber han ud i lokalet. En pige efterlyser det engelske ord for “Ăžre” og sender et “ear” i hendes retning, inden han lĂžber ud pĂ„ gangen, hvorfra slĂ„skamp-lydene kommer. Han har efter sigende tre klasser(!) at holde styr pĂ„. Lidt efter returnerer han, lukker dĂžren og sĂŠtter sig ved kateteret med en bĂŠrbar.

Jeg Ă„bner min bog og beder ogsĂ„ Nora Ă„bne sin. LĂŠreren smutter igen, og den nĂŠstsidste dreng lister grinende afsted. Der er nu kun tre bĂžrn herinde – min, den kede dreng og en sur pige. Jeg forsĂžger igen at fĂ„ den grĂŠdende purk i tale. Han hulker til mig, at han vil hjem, men han har fĂ„et besked pĂ„ at blive. Det lykkes mig at fĂ„ ham op fra gulvet og hen pĂ„ sin plads. Han tĂžrrer Ăžjnene og snĂžfter kun lidt nu.

De nÊste par minutter er der nogenlunde fred. Jeg skÊnker en kaffetÄr og sÊtter mig til rette. Min telefon ringer, og jeg gÄr ud pÄ gangen. FÄr en bold kylet i ryggen og kan ikke fÄ Þrenlyd. Ude i skolegÄrden afslutter jeg opkaldet og vender tilbage til klassen.

De tre unger er gĂ„et igang med et spil kort. “Man skal rĂŠkke tunge, hver gang, man fĂ„r fire ens!”, gnĂŠkker de lumsk.

Jeg kysser Nora og spĂžrger, om hun vil ned og hente Ella i bĂžrnehaven. Hun vĂŠlger at spille fĂŠrdigt og fĂžlges med de andre i klub.

To lektioners lektiecafé er slut. Nora nÄede syv linier i sin bog. Og en halv ostemad. Jeg nÄede to sider i min. Kaffen blev kold.

Skridter mÄlrettet ud efter et par panodiler ved hjemkomst. Synker ned i sofaen og logger ind pÄ forÊldreintra. Taster lille besked til skoleleder med kopi til klasselÊrer:

Nora har haft svÊrt ved at komme igang med lektierne til skolens lektiecafé. I dag deltog jeg i klassen for at se, om jeg mÄske kunne give hende nogle fif. Det kunne jeg ikke. Der var simpelthen for meget postyr til, at hun kunne samle sig. Vi har derfor besluttet at lade deltagelse vÊre op til hende selv de nÊste par uger og tage situationen op til overvejelse igen efter efterÄrsferien.

2 kommentarer
  1. Karin says: 25. september 201419:33

    A pro pos Sundhed pĂ„ P1 fra 15. sept.: “Sensitive bĂžrn”. Der var nok flere af slagsen den dag 🙁

  2. Karina says: 24. september 201423:55

    Klogt valg. Her er 8 klasses datter stoppet til fodbold, og meget trĂŠt og nĂŠrmest smĂ„ syg hele tiden, og lektie mĂŠngden hjemme er den samme. Lektie cafe mandag fra 15-16 og fredag fra 14-15…. Hvem har hjerne til indlĂŠring der ? Ikke mig og jeg er 40 Ă„r. Tror ogsĂ„ vi tager lektie cafen op i efterĂ„rs ferien, og prĂžver om Nikoline selv kan vurdere om der er basis for indlĂŠring

Kommenter indlĂŠgget